Wat is lipoedeem?

Voor veel vrouwen is het een bekend fenomeen; hormonale veranderingen laten het gewicht schommelen en de vetverdeling bij vrouwen is anders dan bij mannen. Vaak is het zo dat met gezond eten en voldoende bewegen de vetverdeling en het gewicht goed te controleren zijn. Toch is er een groep dames bij wie het onmogelijk is om het vet op de heupen en benen te verliezen. Mogelijk heeft dit een medische oorzaak.

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem is een aandoening waarbij chronische, laaggradige ontsteking van de vetcellen zorgt voor een abnormale verdeling van vet onder invloed van vrouwelijke hormonen. Lipoedeem komt alleen bij vrouwen voor en treft naar schatting 11% van de vrouwen wereldwijd. In het algemeen openbaart lipoedeem zich in de puberteit, tijdens de zwangerschap of tijdens de overgang. De aandoening wordt gekenmerkt door overmatige vetophoping op de heupen en bovenbenen welke niet afnemen door sporten of gezond eten. Ook kunnen de onderbenen, onderbuik, lage rug en de boven- en onder armen aangedaan zijn.

Ook de huid van het aangedane gebied ziet er over het algemeen anders uit. De huid kan er uit zien als een sinaasappelhuid, stug zijn en droog of kapot zijn. De benen of armen kunnen zwaar en vermoeid aanvoelen, milde aanraking kan erg pijnlijk zijn en er kunnen snel blauwe plekken ontstaan. Kenmerkend voor lipoedeem is dat de handen en voeten altijd slank blijven. Eveneens kenmerkend is een groot verschil in kledingmaat tussen het onderlichaam en bovenlichaam.

Soms ontstaat er door de druk die het vetweefsel uitoefent op het lymfestelsel ook lymfoedeem. Er ontstaat dan een mengvorm tussen lipoedeem en lymfoedeem, ookwel lipo-lymfoedeem genoemd. In dit geval kunnen de hand en voet wel betrokken zijn.

Hoewel er kunstwerken dateren uit de tijd van de Egyptenaren waarop vrouwen zichtbaar zijn met de lichaamsvorm lijkend op lipoedeem, is het een aandoening die bij weinig artsen bekend is. Dit kan er voor zorgen dat u, of een naasten, lange tijd rondloopt met klachten en mogelijk een vertekend zelfbeeld.

Wat kan de oedeemfysiotherapeut betekenen bij lipoedeem?

De oedeemfysiotherapeut kan u helpen om uw klachten te verminderen, uw dagelijks functioneren te verbeteren en de juiste, op wetenschap gebaseerde, behandeling toe te passen. Zonder liposuctie is het helaas niet mogelijk om de vorm van het lichaam te veranderen, maar met de juiste therapie kunt u wel grote verschillen bemerken in uw klachten. Zo kan het helpend zijn op de juiste manier te bewegen, compressie te dragen, gezond te eten en kan hands-on behandeling van de therapeut een optie zijn.

Bent u bekend met de diagnose lipoedeem of twijfelt u of u mogelijk lipoedeem heeft? Onze oedeemfysiotherapeuten Florentine, Sarina en Sonja staan voor u klaar om u op weg te helpen. Wij staan u graag te woord en denken met u mee.

Vergoeding en toegankelijkheid

De vergoeding bij (lipo)-lymfoedeem is per verzekeraar en per persoon verschillend. Samen met u zullen we kijken wat de mogelijkheden zijn. U heeft in de eerste instantie geen verwijzing nodig om de oedeemfysiotherapeut te bezoeken.

Maak hier uw afspraak