Effectief van uw tenniselleboog af



Onze Aanpak

De therapie die we toepassen bij FS Fysio, de ‘diepe frictie methode’ heeft tot op heden weinig bekendheid. Hij wordt niet standaard onderwezen aan de opleiding fysiotherapie en er zijn geen wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over deze techniek. Hierdoor is de bekendheid helaas nog beperkt. Eerder onderzoek, uitgevoerd in 2009, geeft wel zeer positieve resultaten. Het liet zien dat we bij 80% van de patiënten in drie behandelingen 80% pijnvermindering scoren. Op dit moment vind er wetenschappelijk onderzoek plaats in samenwerking de Erasmus Universiteit (Rotterdam).

Een tennisarm of tenniselleboog is een vervelende aandoening die, in tegenstelling tot de naam, niet alleen bij tennissers voorkomt. 2 tot 3 procent van de Nederlandse bevolking heeft er last van. FS Fysio heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van de tenniselleboog of tennisarm.

Bij FS Fysio maken wij gebruik van een uiterst effectieve behandelmethode welke de klachten in gemiddeld 3 behandelingen voor 80% weg krijgt. Deze methode, bekend als diepe frictie methode, wordt helaas nog niet op heel veel plaatsen toegepast. Mede omdat er nog weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Binnen onze praktijk nemen wij deel aan diverse onderzoeken om de werking van deze therapie wetenschappelijk te onderbouwen. Dit om meer patiënten te laten profiteren van deze behandeltechniek.

Vergoeding

De behandeling van de tennisarm of tenniselleboog valt onder reguliere fysiotherapie, het is geen alternatieve therapie. De behandeling wordt dan ook volledig vergoed door uw zorgverzekeraar mits u een aanvullende verzekering met fysiotherapie heeft afgesloten.

‘Onze’ behandeling van een tenniselleboog

Pijnklachten aan de buitenzijde van de elleboog, zoals bij een tenniselleboog, zijn vaak het gevolg van herhaalde kleine beschadigingen aan het weefsel. De pijn in het littekenweefsel dat als gevolg van de beschadiging ontstaat. Littekenweefsel is zoals wellicht bekend zwak weefsel, een stuk zwakker dan het peesweefsel wat er hoort te zitten. Onze behandeling van een tenniselleboog heeft als doel dat het littekenweefsel verdwijnt en het gezonde peesweefsel weer terugkomt. Hiervoor maken wij gebruik van speciale diepe massagetechnieken (de diepe frictie methode of de “Van der Ven methode”). Dit in combinatie met een heel strikt oefenprotocol voor thuis.

De ‘gebruikelijke’ behandeling van een tenniselleboog

Het bovenstaande is een techniek die nog niet veel gebruikt wordt. Er zijn diverse methoden die meer gebruikt worden (met wisselende resultaten). Een huisarts zal een van de volgende behandelingen voorstellen:

  • Rust. Dit kan op langere termijn mogelijk wel effect hebben. Omdat de rust minimaal een jaar nodig is en er in die periode geen belasting mag plaatsvinden is dit echter voor de meeste mensen  geen reële optie.
  • IJs (cold packs). Vaak toegepast, maar dit geeft eigenlijk alleen een tijdelijke pijnverlichting.
  • Medicijnen (ontstekingsremmers)
  • Injecties. Verbeteringen na injecties zijn vaak van korte duur en moeten eigenlijk alleen in een acute fase gegeven worden. Bij de meeste tennisarm klachten is er echter geen sprake meer van een lokale ontsteking en zal injecties met ontstekingsremmers ook weinig ot geen effect hebben..
  • Operatie. In sommige gevallen is dit een optie. Een operatie is echter een risicovolle behandeling en geeft niet een gegarandeerd resultaat. Dit kan u overwegen als laatste optie.

Traditionele fysiotherapie wordt ook regelmatig geadviseerd. Hierbij maakt de fysiotherapeut gebruik van massage, medical taping, een brace, gewricht mobilisatie van de elleboog, oefeningen om flexibiliteit en kracht te verbeteren, dry-needling, triggerpoint therapie of shockwavetherapie. Dit alles gecombineerd met adviezen om de belasting aan te passen en de houding te verbeteren. Vaak wordt ook de nek en/of schouder regio meegenomen in de behandeling van de tenniselleboog klachten omdat deze er invloed op kunnen hebben.

Het Onderzoek

Zodra u bij ons in de praktijk komt zullen wij eerst de diagnose stellen middels wat vragen en testen. Hierbij bepalen we ook of er invloed in vanuit de nek en/of schouder op de elleboog klachten. Wanneer dit niet het geval is voeren we enkele metingen uit.

Wij vragen u de pijn te scoren, gemiddeld op de dag (0=geen pijn, 10=maximale pijn), wij vragen u om drie specifieke activiteiten te noemen waarbij u beperkt bent en deze beperking te scoren (0=niet beperkt, 10=volledig beperkt). Verder maken we gebruik van een handknijpkracht meter. Hiermee willen we de pijnvrije knijpkracht weten. U mag knijpen in het apparaat tot u pijn ervaart en vervolgens herhalen we de meting maar moet u ondanks de pijn maximaal kracht zetten. Deze metingen herhalen we elke behandeling. Ook willen we na 3 en 6 maanden weten hoe het gaat en willen we de metingen herhalen. Wanneer het qua reisafstand niet haalbaar is dan zullen we de vragen per telefoon stellen.

De door ons geadviseerde oefeningen

Het internet staat bezaait met oefeningen die je kan doen voor je tennisarm/tenniselleboog. Wij adviseren de volgende oefeningen voor de tennisarm. Bij de omschrijving van de oefeningen ga ik ervan uit dat je aan de rechter elleboog een tennisarm hebt.

Oefeningen voor de tennisarm

De eerste oefening is een essentieel onderdeel van de therapie

Je steunt met je rechter onderarm op een tafel, je handpalm naar beneden gericht met in je hand een gewicht van 1/2 kilo. Vanuit een opgerichte positie van je hand laat je het gewicht langzaam naar beneden zakken. Zodra je hand beneden is breng je deze met je linkerhand weer omhoog naar de beginpositie en je begint weer opnieuw. Herhaal deze beweging 30 keer achter elkaar en de oefening voor je 4 keer per dag uit.

De tweede oefening is optioneel. Je hoeft hem niet te doen maar sommige mensen ervaren deze oefening als prettig.

Het rekken. Voor het rekken van de spier in de onderarm (de spier die is betrokken bij een tennisarm) dien je elleboog volledig te strekken, je pols naar de handpalm te buigen en je hand naar buiten te draaien. Met je linker hand probeer je je rechter hand/pols verder te buigen. Hierdoor ervaar je een reksensatie in je pols en in je onderarm. De rek houd je 10-15 seconde vast.

Het gebruik van een Brace

Het gebruik van een brace is niet nodig bij deze behandeling maar kan wel als fijn ervaren worden. Het helpt de pijn die ontstaat bij de oefeningen voor de tennisarm/tenniselleboog te verminderen. Het heeft echter ook een nadeel, de spieren worden minder ontwikkeld. Wanneer een brace gebruikt wordt moet dit eigenlijk altijd gepaard gaan met oefeningen om de spier te trainen.

Hoe weet ik of de brace goed zit?

Bij  het omdoen van een brace moet om de arm in 90 graden gebogen zijn. De verdikking aan de binnenzijde van de brace zit aan de buitenzijde van de onderarm, in het verloop van de spier, dus niet op de knobbel waar de pijn zit. De gesp van de brace zit aan de buitenzijde zodat deze niet in de elleboog drukt. Wanneer je de arm ontspannen laat hangen voel je weinig tot geen druk van de brace, anders zit hij te strak. Wanneer je een vuist maakt en de spieren aanspant dan voel je een soort van tegendruk door de brace.

Maak hier uw afspraak