Slaap tips en adviezen!



Slaap tips en adviezen 

Veel mensen krijgen te maken met slaapproblemen, hier zijn verschillende redenen voor. Een voorbeeld zijn mensen met chronische pijn, van deze groep is bekend dat zij moeite kunnen hebben met slapen. Zo kan het zijn dat u moeite heeft met inslapen of doorslapen. Of dat u vaak wakker wordt ’s nachts en dan niet meer goed in slaap kunt komen.

Om deze klachten te verminderen zijn er een aantal tips en adviezen die u kunt toepassen. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn:

Scherm gebruik

Het is verstandig om een uur voordat u gaat slapen niet meer naar schermen te kijken zoals de tv, laptop of mobiele telefoon. Vooral de telefoon kan het slaapritme verstoren door het blauwe licht dat in het scherm zit. Mocht u toch uw telefoon nodig hebben kijk dan of er een ‘oogcomfort’ filter op uw telefoon zit. Deze kunt u instellen zodat het op een bepaalde tijd automatisch inschakelt. De functie filtert het blauwe licht in uw scherm.

Slaapkamer en ritme

Zorg voor een frisse, donkere slaapkamer en een vaste tijd van naar bed gaan en opstaan. Door een vast ritme te creëren went uw lichaam aan het moment van inslapen en wakker worden. Sta op als u langer dan een half uur wakker ligt en ga de slaapkamer even uit. Zorg er wel voor dat u zo weinig mogelijk licht aan doet en een rustige activiteit uitvoert. Probeer daarna nogmaals om weer in slaap te komen.

 

Slaap niet overdag

Om het slaapritme niet te verstoren is het aan te raden om niet overdag te slapen. Wel kunt u als u zich moe voelt een powernap doen. Hierbij ligt u niet meer dan 20 minuten op bed. Dit heeft geen invloed op de slaap omdat u in 20 minuten niet in de diepe slaap fase komt. Wel kan het ervoor zorgen dat u zich wat energieker voelt.

Let op voedsel inname voor het slapen

Probeer eten en drinken waar cafeïne inzit voor het slapen te vermijden. Voorbeeld hiervan zijn: koffie, thee, chocola en frisdranken. Dit omdat het inslapen moeilijker wordt.

Activiteit overdag

Wat u gedurende de dag doet heeft invloed op uw slaap ’s nachts. Probeer overdag voldoende te bewegen, het liefst in buiten in het daglicht. Daglicht en buitenlucht hebben een positieve invloed op de interne klok van het lichaam. Ook dit kan ervoor zorgen dat u ‘s nachts beter slaapt. Let er wel op dat u niet voor het slapen gaan intensief sport, dit heeft een tegengesteld effect.

 

https://www.cm.be/media/Doe-boek-slaapwel_tcm47-6603.pdf

( slaapwel informatie boekje. Veel informatie over slapen, makkelijk uitgelegd. )

Maak hier uw afspraak