Borstkanker

Als u of een naaste borstkanker heeft gehad, dan kunnen er tijdens en na de behandelingen bijwerkingen optreden. Veelvoorkomend zijn pijn, oedeem (zwelling van de arm of borstregio) en moeite met bewegen van de arm. Ook algehele bijwerkingen zoals gewrichtspijn / spierpijn, vermoeidheid, neuropathie, verminderde balans, verminderde spierkracht, gewichtstoename en afname van conditie komen vaak voor.

In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen te maken met borstkanker. Borstkanker komt ook voor bij mannen, maar veel minder vaak. Bij mannen wordt zo’n 135 keer per jaar de diagnose gesteld ten opzichte van 18.000 vrouwen.

Behandeling van borstkanker

De medische behandeling bij borstkanker kan bestaan uit een operatie, bestraling, chemotherapie, immuuntherapie, doelgerichte therapie en anti-hormoontherapie. Als gevolg van deze behandelingen kunnen er korte en lange termijnbijwerkingen ontstaan die het bewegen belemmeren.

Gevolgen van de behandeling bij borstkanker

Veelvoorkomend zijn bijvoorbeeld vermoeidheid, beperkingen in het bewegen van de schouder, lymfoedeem, vermindering van conditie en spierkracht, neuropathie en gewrichtspijn. De klachten kunnen in mate en frequentie sterk verschillen van persoon tot persoon. Het gevolg van deze klachten kan zijn dat u uw hobby’s, sport, werkzaamheden of dagelijkse activiteiten niet of niet meer goed uit kunt voeren. Tevens kunnen gevoelens van angst, spanning of depressie een rol spelen. Dit kan bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan een veranderd lichaamsbeeld of angst voor (terugkeer van) de ziekte.

De behandeling

De oncologie- en oedeemfysiotherapeut kunnen u helpen bij het verminderen van de klachten die u ervaart danwel de klachten helpen op te lossen. In samenwerking met de fysiotherapeut stelt u doelen op die passen bij uw hulpvraag. Indien nodig, kan er samengewerkt worden met andere zorgverleners uit het netwerk, zoals de ergotherapeut, diëtist of psycholoog. Binnen de praktijk kan er ook samengewerkt worden met de psychosomatisch fysiotherapeut.

Download hieronder het bestand “Oefentherapie arm” en “Zelf meten arm”.

Download hieronder het bestand “Zelf meten arm”

Zeer prettige benadering, houden mijn klachten goed in het oog en stemmen daar de behandeling direct op af. Locatie biedt tal van training mogelijkheden. Zeer persoonlijke benadering

thumb Henk Klein
oktober 8, 2021

Na jarenlang door fysiotherapeuten behandeld te zijn geweest zonder resultaat, ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Jasper Bier. Binnen 2 maanden waren mijn klachten d.m.v. spieroefeningen geheel verdwenen. Daarom zijn meerdere fysio behandelingen per week nu niet meer nodig. Ik ben weer klachten vrij!!

thumb Dominique Berkouwer
september 15, 2021

Echt weer super geholpen erg professioneel en weer van me klachten af ????

thumb Eugene Botermans
juli 27, 2020

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken voor een behandeling?

Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met FS Fysio door te mailen naar info@fsfysio.nl of door te bellen naar 010 – 451 65 39.