Mindfulness
Heeft u het druk? Wanneer ik vraag aan iemand hoe het gaat dan is dit het meest gehoorde antwoord: ‘Goed, maar wel druk’. Als wij het druk hebben doen wij veel dingen op de automatische piloot. Dat is heel handig, want dan hoeven wij er niet over na te denken en gaat alles toch door, maar soms missen wij dan ook wat. Signalen van vermoeidheid, snel prikkelbaar of je niet zo goed kunnen concentreren bijvoorbeeld. Dit zijn signalen die aangeven dat wij misschien wel uit balans zijn. Of als de disbalans toeneemt dan kan dat resulteren in slecht slapen, hoofdpijn of andere pijnklachten. Wanneer wij hier niet naar luisteren kan het zover gaan dat wij uiteindelijk in een burn-out belanden. Begin mei 2019 kwam er een onderzoek naar buiten dat één op de zeven werknemers een burn-out vreest. Ander onderzoek van de laatste jaren laat dezelfde tendens zien. Weet jij nog hoe je in balans kan blijven en een burn-out kan voorkomen?

Niet alleen de automatische piloot zorgt voor het negeren van signalen van disbalans. Wij hebben af en toe echt wel een moment van rust om die hoofdpijn of vermoeidheid te voelen, maar de stap om dan actie te ondernemen is groot. ‘Meld je ziek’ of ‘bel je afspraken van vandaag verder af en rust lekker uit’ zeggen wij tegen een collega als die zich niet goed voelt. Wij vertonen compassie voor onze naasten en geven aan dat ze even hun gedrag moeten veranderen om te herstellen. Zelfcompassie daarentegen is een stuk lastiger. Kristin Neff is een bekende onderzoekster naar zelfcompassie. Zij legt zelfcompassie als volt uit: Compassie voor jezelf is niet echt anders dan compassie voor anderen. Eerst is het zo dat je merkt dat iemand op een of andere manier lijdt. Ten tweede betekent compassie dat je zelf geraakt wordt door het leed van iemand anders; Als dat gebeurt voel je warmte, zorgzaamheid en de behoefte om de ander op één of andere manier te helpen of te steunen. Compassie betekent ook dat je begrip en vriendelijkheid biedt aan anderen als ze fouten maken of tegenslag ondervinden, in plaats van hen te veroordelen. Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf.

De automatische piloot in combinatie met weinig zelfcompassie kan ervoor zorgen dat wij niet goed voor onszelf zorgen. Dit kan leiden tot het gevoel dat wij niet alles uit het leven halen of zelf tot allerlei soorten lichamelijke en/of psychische klachten. Mindfulness zou je hierbij kunnen helpen.

Wat is mindfulness
Mindfulness is het beoefenen van opmerkzaamheid of met een mooier woord ons vermogen tot zelfbewustzijn. Dit betekent dat je opmerkzaam bent op wat er op dat moment gaande is, maar ook hoe je hierop reageert. Je leert je eigen gedrag vanaf een afstandje te bekijken en probeert dit te doen zonder hierover te oordelen.

Mindfulness training
Een training mindfulness duurt 8 weken. Elke week komen wij bijeen om onze opmerkzaamheid te trainen en ervaringen te delen. Een bijeenkomst duurt 2,5 uur en er wordt van je gevraagd om elke dag 45-60 minuten thuis te oefenen.Voor aanvang van de training zal er een intake plaats vinden om kennis te maken met mij als trainer en om te kijken of de training geschikt is voor je op dit moment.

Wetenschappelijk bewijs rondom mindfulness
Afgelopen jaren is er een toename aan wetenschappelijke studies rondom mindfulness. Metastudies tonen aan dat mindfulness een effectieve behandeling is voor het verminderen van stress en angst die gepaard gaan met het dagelijkse leven en chronische ziekten (Bron: Praissman 2008). Een andere metastudie vindt een positief effect op mentale gezondheid bij patiënten met somatische problemen en milde tot matige psychologische problematiek (bron: Vibe 2012).

Op het gebied van cognitieve vaardigheden wordt in de eerste fase van mindfulnesstraining vooral selectieve en uitvoerende aandachtstaken getraind, in de latere fase van de training vooral ongefocuste en langer durende aandacht vaardigheden(bron: Chiesa 2010 en 2011).

Wanneer
De mindfulnesstraining zal starten in februari 2020. Er is nog geen dag of tijdstip bekend. Geef uw voorkeur aan en wellicht kunnen wij hier rekening mee houden. Neem vast contact met ons op als je geïnteresseerd bent, dan neem ik tegen die tijd contact met je op.

Locatie
De mindfulnesstraining zal plaats vinden bij FS Fysio op de locatie in Schenkel, Capelle aan den IJssel.

Kosten
De kosten van een mindfulness training en de exacte data moeten nog worden vastgesteld. Sommige zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Er zijn ook werkgevers die deze kosten vergoeden. Vraag dit zelf even na.

Voor wie
Herken je jezelf in bovenstaand verhaal? Wil je graag je opmerkzaamheid trainen? Of wil je graag jezelf verder ontwikkelen. Mindfulnesstraining kan voor iedereen geschikt zijn. Als je twijfelt of mindfulness iets voor je is, neem gerust contact met mij op.

Wie is de trainer
Ik ben Milou Kuijer-van der Poel en werk voor FS Fysio in Capelle a/d IJssel. Ik ben geschoold als fysiotherapeut en heb daarna een master psychosomatische fysiotherapie gedaan. In 2019 heb ik zelf de 8-weekse mindfulnesstraining ondergaan en daarna ben ik de basiscursus voor mindfulnesstrainer gaan volgen. Mindfulness is voor mij niet iets simpels, niet iets gewoons, maar iets waar ik elke dag weer bewust tijd voor moet nemen. Het meest makkelijke is om op de automatische piloot te leven, maar het meest mooie is om het leven iets intenser te beleven en opmerkzaam te zijn.

Indien u vragen heeft over de training, kunt u contact opnemen met mij via de e-mail milou@fsfysio.nl of vul onderstaand contactformulier in.

Bronnen:
Chiesa, A., Calati,R., & Serretti, A. (2010). Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clin Psychol Rev 31(3), 449-464
Chiesa, A., & Serretti A. (2011). Mindfulness-based interventions for chronic pain: a systematic review of the evidence. J Altern Complement Med. 17(1), 83-93
Praissman, S. (2008). Mindfulness-based stress reduction: a literature review and clinician’s guide. Journal American Academy Nurse Practitioners, 212-216
Vibe, M. de et al. (2012). Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) for improving health, quality of life, and social functioning in adults. Oslo: The Campbell Corporation.