Bent u op zoek naar Mindfulness training in Capelle aan den IJssel?

Heeft u het druk? Wanneer ik vraag aan iemand hoe het gaat dan is dit het meest gehoorde antwoord: ‘Goed, maar wel druk’. Als wij het druk hebben doen wij veel dingen op de automatische piloot. Dat is heel handig, want dan hoeven wij er niet over na te denken en gaat alles toch door, maar soms missen wij dan ook wat. Signalen van vermoeidheid, snel prikkelbaar of je niet zo goed kunnen concentreren bijvoorbeeld. Dit zijn signalen die aangeven dat wij misschien wel uit balans zijn. Of als de disbalans toeneemt dan kan dat resulteren in slecht slapen, hoofdpijn of andere pijnklachten. Wanneer wij hier niet naar luisteren kan het zover gaan dat wij uiteindelijk in een burn-out belanden. Begin mei 2019 kwam er een onderzoek naar buiten dat één op de zeven werknemers een burn-out vreest. Ander onderzoek van de laatste jaren laat dezelfde tendens zien. Weet jij nog hoe je in balans kan blijven en een burn-out kan voorkomen?

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het beoefenen van opmerkzaamheid of met een mooier woord ons vermogen tot zelfbewustzijn. Dit betekent dat je opmerkzaam bent op wat er op dat moment gaande is, maar ook hoe je hierop reageert. Je leert je eigen gedrag vanaf een afstandje te bekijken en probeert dit te doen zonder hierover te oordelen.

Mindfulness training

Een training mindfulness duurt 8 weken. Elke week komen wij bijeen om onze opmerkzaamheid te trainen en ervaringen te delen. Een bijeenkomst duurt 2,5 uur en er wordt van je gevraagd om elke dag 45-60 minuten thuis te oefenen.Voor aanvang van de training zal er een intake plaats vinden om kennis te maken met mij als trainer en om te kijken of de training geschikt is voor je op dit moment.

Wanneer is mindfulness training effectief?

Niet alleen de automatische piloot zorgt voor het negeren van signalen van disbalans. Wij hebben af en toe echt wel een moment van rust om die hoofdpijn of vermoeidheid te voelen, maar de stap om dan actie te ondernemen is groot. ‘Meld je ziek’ of ‘bel je afspraken van vandaag verder af en rust lekker uit’ zeggen wij tegen een collega als die zich niet goed voelt. Wij vertonen compassie voor onze naasten en geven aan dat ze even hun gedrag moeten veranderen om te herstellen. Zelfcompassie daarentegen is een stuk lastiger. Kristin Neff is een bekende onderzoekster naar zelfcompassie. Zij legt zelfcompassie als volt uit: Compassie voor jezelf is niet echt anders dan compassie voor anderen. Eerst is het zo dat je merkt dat iemand op een of andere manier lijdt. Ten tweede betekent compassie dat je zelf geraakt wordt door het leed van iemand anders; Als dat gebeurt voel je warmte, zorgzaamheid en de behoefte om de ander op één of andere manier te helpen of te steunen. Compassie betekent ook dat je begrip en vriendelijkheid biedt aan anderen als ze fouten maken of tegenslag ondervinden, in plaats van hen te veroordelen. Zelfcompassie betekent dat je op precies dezelfde manier naar jezelf kijkt als je het moeilijk hebt, als je faalt, of als iets je niet bevalt aan jezelf.

De automatische piloot in combinatie met weinig zelfcompassie kan ervoor zorgen dat wij niet goed voor onszelf zorgen. Dit kan leiden tot het gevoel dat wij niet alles uit het leven halen of zelf tot allerlei soorten lichamelijke en/of psychische klachten. Mindfulness zou je hierbij kunnen helpen.

    5 star review  Voor behandeling tennisarm bij Jasper geweest. Totaal 3 behandelingen gehad en klachten zijn na 3 weken al voor 50% verdwenen. Aanrader!

    thumb Peter Lanser
    12/22/2016

    5 star review  Echt weer super geholpen erg professioneel en weer van me klachten af ????

    thumb Eugene Botermans
    7/27/2020

    5 star review  Door goede behandelingen en sportadvies zonder problemen mijn sportcarrière kunnen doorlopen.

    thumb Vincent Blok
    7/27/2020

Wie is de trainer bij de mindfulness training?

Ik ben Milou Kuijer-van der Poel en werk voor FS Fysio in Capelle a/d IJssel. Ik ben geschoold als fysiotherapeut en heb daarna een master psychosomatische fysiotherapie gedaan. In 2019 heb ik zelf de 8-weekse mindfulnesstraining ondergaan en daarna ben ik de basiscursus voor mindfulnesstrainer gaan volgen. Mindfulness is voor mij niet iets simpels, niet iets gewoons, maar iets waar ik elke dag weer bewust tijd voor moet nemen. Het meest makkelijke is om op de automatische piloot te leven, maar het meest mooie is om het leven iets intenser te beleven en opmerkzaam te zijn.

Welke kosten zitten verbonden aan de mindfulness training?

De kosten van een mindfulness training en de exacte data moeten nog worden vastgesteld. Sommige zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Er zijn ook werkgevers die deze kosten vergoeden. Vraag dit zelf even na.

Heeft u nog vragen over de mindfulness training of wilt u zich aanmelden? Dan kunt u contact met ons opnemen of mailen naar milou@fsfysio.nl.

Deze therapeuten kunnen u helpen bij uw klacht

Maak een afspraak