Bent u op zoek naar bekkenfysiotherapie voor tieners in Capelle aan den IJssel?

Plas- en Ontlasting problemen bij tieners zijn lastig te constateren. Het is niet iets waar je als ouders met je kind op die leeftijd makkelijk over praat maar dit is wel noodzakelijk! Voorkomen van problemen is makkelijker dan de oplossing ervan. De juiste toilethouding is er een van. Dit is voor het hele gezin van belang!

Met name ophoud gedrag is iets wat vaak niet gesignaleerd wordt. Toiletten op school zijn vaak vies of “open” waardoor ontspannen plassen en/of poepen niet mogelijk is. Vraag eens naar het toiletgedrag van uw kind en of er problemen zijn, dan is de eerste stap al gezet. Ook de inname van vocht is lastig te controleren maar u als ouders moet daar wel alert op zijn.

Voorkomen van problemen is makkelijker dan de oplossing ervan. De juiste toilethouding is er een van. Dit is voor het hele gezin van belang!

Gebruik een krukje of verhoging als de voeten niet goed plat op de grond staan

Feiten en fabels over plassen

Het is goed om je plas op te houden.     –>     NEE, 5 tot 7 keer plassen per dag is normaal.

Het is voldoende om 7 keer te drinken op een dag.     –>     KLOPT! Dat is ongeveer 1,5 liter.

Hangen boven de wc is oke.     –>     NEE, met zittend plassen plas je beter leeg.

Plastips

  • Als je moet plassen ga dan gelijk of uiterlijk bij het 2 seintje
  • Maak de wc bril schoon met een hygiënisch doekje voor je gaat zitten of leg wc papier op de bril
  • Leg wc papier op de opening van de wc zodat je het geluid van de plas minder goed hoort (bij gehorige toiletten)
  • Neem de tijd voor het plassen, zit rechtop en ontspan je buik, billen en je benen
  • Wiebel na het plassen nog even naar voren, naar achteren en van links naar rechts zodat de hele blaas leeg komt
  • Daarna deppen, niet vegen of boenen
  • Was je handen met zeep als je klaar bent!

De eerste houding is niet goed, je spant jouw benen, buik en bekkenbodem aan. Bij de tweede houding kan je meer ontspannen zitten en plas je beter leeg.

Feiten en fabels over poepen

Een keer per dag poepen is normaal.     –>     KLOPT! Maar 3x per dag of 1x per 3 dagen ook. Zolang je er maar geen last van hebt.
Uitstellen kan geen kwaad.     –>     NEE, als je moet, dan ga je naar het toilet om buikpijn, harde of dunne ontlasting te voorkomen.
Om goed te kunnen poepen, moet je goed drinken.     –>     KLOPT! Dan blijft je ontlasting soepel en hoef je niet te persen.

Poeptips

  • Maak de wc bril schoon met hygienische doekjes voordat je gaat zitten of leg wc papier op de bril
  • Leg wc papier op de opening van de wc zodat je het geluid van de plons minder goed hoort (bij gehorige toiletten) en het voorkomt remsporen
  • Spuit deodorant of een luchtje in de wc voordat je gaat poepen. Hierdoor blijft de wc lekker ruiken
  • Zit met een iets bolle rug en met de voeten plat op de grond of zet een krukje onder je voeten, kijk wat het makkelijkst gaat
  • Als je klaar bent nog even een paar keer een holle en bolle rug maken
  • Daarna ligt persen of alle poep uit de darm is
  • Veeg van voor naar achteren af en was je handen met zeep als je klaar bent!

5 star review  Zeer prettige benadering, houden mijn klachten goed in het oog en stemmen daar de behandeling direct op af. Locatie biedt tal van training mogelijkheden. Zeer persoonlijke benadering

thumb Henk Klein
oktober 8, 2021

5 star review  Echt weer super geholpen erg professioneel en weer van me klachten af ????

thumb Eugene Botermans
juli 27, 2020

5 star review  (Translated by Google) A very good and professional physio practice. They listen carefully and ask questions about the complaints. If necessary, the treatment is adjusted. Informal and accessible atmosphere. In short, highly recommended. (Original) Een zeer goede en professionele fysio praktijk. Er wordt goed geluisterd en doorgevraagd mbt de klachten. Indien nodig wordt de behandeling aangepast. Informele en laagdrempelige sfeer. Kortom een aanrader.

thumb Arjan K
september 24, 2021

Maak een afspraak